ČLÁNOK




Tvrdohlavý Švéd: Byť druhý nestačí
31. októbra 2002

Na Slovensko prišiel Kristian Sandberg po prvý raz v roku 1995, aby rozbehol nemeckú firmu Family Frost. Žlté dodávky s prenikavým džinglom, ktoré so železnou pravidelnosťou zastavovali pred naším domom alebo na ulici, sa stali čoskoro známe. Mladý Švéd s priamym predajom mrazených potravín uspel.

Dôvodov na radosť mal viac. V Bratislave totiž stretol ženu na celý život. Strávil tu rok. Vtedy ešte netušil, že sa sem o niekoľko rokov vráti a vytvorí si tu druhý domov. Dnes vedie pobočku medzinárodnej kozmetickej spoločnosti priameho predaja – Oriflame Slovakia. Chce pre ňu vydobyť stratenú pozíciu v priamom predaji v kozmetickom priemysle. „Máme pred sebou ešte veľa práce. Slovenský trh je síce malý, ale určite nie je presýtený.“ Skúsenosti so spoločnosťou Oriflame už má. Tri roky bol jej generálnym manažérom v Južnej Amerike v Peru.

Cestovanie odmalička

Keď sa spýtate K. Sandberga, kde sú jeho korene, na chvíľu zaváha. Niežeby nevedel, odkiaľ pochádza. Narodil sa v Štokholme, ale väčšinu mladosti strávil v iných krajinách. Cestovanie súviselo s aktivitami jeho otca, ktorý je podnikateľ. Jeho matka, pôvodom učiteľka, sa starala o domácnosť. „Keď som mal dva roky, presťahovali sme sa na Kanárske ostrovy. Odišli sme pre otcove obchody s kožou. Žili sme tam niekoľko rokov a potom sme sa vrátili domov. Z tohto obdobia si veľa nepamätám.“

Netrvalo dlho a rodina balila kufre opäť. Tentoraz do Peru, do hlavného mesta Lima. „Otec začal spolu s mojím ujom vo veľkom podnikať v zahraničnom obchode. Darilo sa im. Tak sme tam zostali takmer desať rokov.“ K. Sandberg tvrdí, že v Lime prežil najkrajšiu časť svojho života. Do Švédska sa vrátili až pred dokončením strednej školy.

Rozhodnúť sa, ako ďalej, nebolo ani zďaleka jednoduché. Najskôr zvažoval štúdium na niektorej univerzite v Amerike. V rodnej krajine študovať nechcel. Jeho plány však prekrížila povinná vojenská služba. Možnosti, ako sa jej vyhnúť, sa radšej rýchlo vzdal. „Kamaráti ma od vojny nástojčivo odhovárali. Vraveli mi: ,Môžeš si vybrať a budeš šťastný.´ Je pravda, že som žil veľa rokov v zahraničí, ale napriek tomu som sa nechcel zachovať ako zbabelec. Vyčítal by som si to do konca života. Zrazu som pocítil veľkú túžbu zostať vo veľkej zasneženej krajine s mrazivými teplotami, nech by bolo akokoľvek.“ Nikdy to neoľutoval. Len tri mesiace po tom , ako sa stal vojakom, dostal poverenie na osobného šoféra ministra obrany. „Bola to zaujímavá skúsenosť. V tom čase politici väčšinou nemali ochranku alebo bodygardov. Takže som mal o zodpovednosť navyše. Ministra som sprevádzal aj na ulici, kdekoľvek ma potreboval.“

Od dverí k dverám

Medzičasom jeho otec zavesil na klinec rodinné podnikanie v Latinskej Amerike. Vrátil sa do Švédska a zamestnal sa v Electroluxe. Po skončení vojenskej služby získal mladý Sandberg prácu práve v tejto firme. Podomovo predával vysávače viac než rok. „Bolo to veľmi zábavné. Klopal som od dverí k dverám a pýtal sa: ´Dobrý deň. Volám sa Kristian. Nekúpite si vysávač?´ Hoci sa to zdá jednoduché, je to ťažká práca. Nikdy neviete, na koho natrafíte a ako potenciálny klient zareaguje. Veľa som sa pritom naučil.“ Napriek tomu vedel, že pri tejto práci dlhšie nezostane. Túžil dosiahnuť viac. Vybral si americkú univerzitu v južnom Francúzsku. S diplomom bakalára ekonomických vied mal šancu na úspech.

Príležitosť na seba nenechala dlho čakať a čerstvý absolvent prijal ponuku v nemeckej spoločnosti Family Frost. „Keď som sa k nim pripojil, firma sa rozhodla, že vstúpi na zahraničné trhy. Tak som sa dostal na Slovensko.“

Rozbehnutie priameho predaja s potravinami v našej krajine považuje za svoj najväčší profesionálny úspech. Jediné, čo nevedel prekonať, bola jazyková bariéra. „Hovorím niekoľkými jazykmi, ale slovenčina bola pre mňa až priveľmi vzdialená. Moja komunikácia vyzerala občas veľmi zábavne. Najmä vtedy, keď som sa usiloval pochopiť predajcu, ktorý sa dorozumel len v maďarčine. To bola pre mňa ďalšia španielska dedina.“

Útočisko hľadal v spoločnostiach so švédskym kapitálom. Často chodil do Electroluxu v Bratislave, kde spoznal aj svoju budúcu manželku. Pracovala tu ako produktová manažérka a vedela dobre po anglicky. „Keď som sem prišiel prvýkrát, cítil som sa stratený. Bola to Svetlana, ktorá ma chytila za ruku a ukázala mi celú firmu. Odvtedy bolo moje podnikanie ľahšie a aj život sa stal zrazu veselším.“

Všetko je o poznaní

Na Slovensku pobudol len rok. Potom sa presunul do Portugalska a neskôr do Španielska, kde riadil pobočky Family Frostu. Ani zďaleka to však nebolo jednoduché. „V poslednom čase som cítil, že mi firma dýcha až príliš na krk. Mám rád voľnosť, a keď prišla ponuka z Oriflamu, aby som išiel do Peru, neváhal som ani minútu.“

A prečo predajca zmrzlinových a iných pochúťok na Slovensku skrachoval? „To skutočne neviem. Po odchode z firmy som sa o jej vývoj viac nestaral. Jediné, čo môžem povedať za moje pôsobenie v podniku je, že bol ziskový už po šiestich mesiacoch.“

Na Slovensko prišiel druhý raz začiatkom tohto roku. S odchodom z Peru nemal žiadne problémy. Na prácu pre Oriflame v srdci Európy mal o dôvod navyše. Bol už ženatý so Svetlanou a mali synov, dvojročné dvojičky. Zázemie si vytvorili veľmi rýchlo.

S postavením druhej najväčšej kozmetickej spoločnosti priameho predaja na domácom trhu však nebol a dodnes ani nie je spokojný. Tridsaťtisíc aktívnych predajcov a takmer štyristomiliónový obrat ročne nespĺňajú jeho predstavy. Firma má väčší potenciál. „Oriflame je možno jedna z prvých kozmetických spoločností, ktoré prišli na Slovensko. Veľmi rýchlo si vybudovala prvú pozíciu a získala všetky výhody na trhu. Vo svojom dominantnom postavení však nevidela prichádzajúcu konkurenciu. V posledných dvoch rokoch o ňu aj prišla.“ K. Sandberg vidí príčiny oslabenej pozície v nedostatočnom marketingu a predajných aktivitách, ako aj v nevyužitej inzercii. „Všetko je o poznaní. Navyše, v tejto brandži častejšie narážate na skepticizmus ako pri klasickom predaji v supermarkete. Spoločnosti, nech sú akokoľvek dobré, ak chcú byť prvé, musia masívne investovať do reklamy a komunikovať s verejnosťou. Len tak môžu prenikať na trh alebo si udržať stabilné postavenie. Ak ľudia poznajú firmu, ľahšie otvoria dvere jej konzultantom alebo predajcom.“

Manažér Oriflame chce od budúceho roka strojnásobiť PR aktivity a tvrdí, že to je len začiatok. „Naším cieľom je zdvojnásobenie predaja do roku 2005. Aby sme uspeli, musíme byť oveľa agresívnejší než doteraz.“ Okrem investícií do podpory predaja chce zintenzívniť školenia kozmetických poradcov a poradkýň. Podľa neho sú kľúčom k predaju výsledných produktov. „Inzercia a kvalitné katalógy nestačia. Pri priamom predaji veľa záleží na dôvere. Často rozhodujú detaily, či je poradca dotieravý alebo nenútený, či sa vo svojom odbore vyzná alebo nie.“

Vo svete krásy a vôní

A ako sa K. Sandberg cíti v dominantnom svete žien? „Skvelo. Predávame mimoriadne kvalitné výrobky za prijateľné ceny, čo je výhodou priameho predaja. Sám som sa o kozmetickom priemysle veľa dozvedel, hoci ani zďaleka neviem všetko. Napriek tomu, že som kozmetiku nikdy priamo neponúkal, dokonale ovládam svoju prácu a mám ju rád.“ Svoju funkciu prirovnáva ku kapitánovi, ktorý vedie kormidlo a udáva jej smer. „Úlohou manažéra je dávať dušu stratégiám a cieľom. Musí byť prvý, ktorý vysvetľuje, čo chceme dosiahnuť. Myslím si, že som dobrý vodca, ktorý dokáže vyjsť s ľuďmi. Musím sa však priznať, že občas viem byť aj poriadne tvrdohlavý. Ak som o niečom presvedčený, len ťažko sa nechám prehovoriť.“

V živote sa neriadi zložitými filozofiami. Vystačí si s jednoduchým pravidlom – nikdy neustrnúť na mieste. „Aj keď ste na vrchole, musíte pokračovať ďalej a zdolávať ďalšie méty, tak aby ste nestratili záujem o druhých, ale predovšetkým o seba samého.“ Ani stresové situácie ho nevyvedú z miery. Berie ich s nadhľadom, a pokiaľ je to možné aj s humorom. Vyplýva to z jeho celoživotného optimizmu, ktorý šíri všade okolo seba. Pracuje na maximum, avšak pozná hranice medzi súkromím a firmou. Teraz si čas viac váži, pretože ho chce čo najlepšie využiť so svojou mladou rodinou. Na Slovensku by chcel zostať aspoň tri-štyri roky, kým dosiahne svoje profesijné zámery. V krajine svojej manželky sa mu veľmi páči. „Sú tu milí a úprimní ľudia. A čo ma teší, všetko máte na dosah ruky. Ak chcem ísť na južné Slovensko, stačí mi jeden a pol hodiny cesty autom. V Peru by som na presun z úradu potreboval lietadlo.“

Kristian Sandberg

Funkcia: generálny riaditeľ Oriflamu Slovakia, s. r. o., Bratislava

Vek: 34 rokov

Vzdelanie: bakalár ekonomických vied na University of Southern Europe


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

27. 3. 2024

USD 1,082 0,004
CZK 25,319 0,042
GBP 0,858 0,001
HUF 395,400 0,050
CAD 1,471 0,001

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS