ČLÁNOK


,

Modrému dymu hrozí červená
2. februára 2003

Medzinárodná automobilová federácia vyčiarkla v októbri minulého roka z kalendára pretekov formuly 1 na rok 2003 Veľkú cenu v SpaFrancorchamps. Dôvod, prečo prídu fanúšikovia rýchlych kolies o obľúbené podujatie, ktoré profilom trate umožňovalo vyniknúť jazdeckému umeniu, je jednoduchý – zákaz tabakovej reklamy na území Belgicka od 1. augusta 2003.

FIA pôvodne zaradila Grand Prix Belgicka do kalendára 2003 pod podmienkou, že všetky tímy budú súhlasiť so zákazom tabakovej reklamy. Tento krok predchádzal spor belgických politikov o to, či majú pretekom udeliť výnimku zo zákazu tabakovej reklamy. Podujatie v Spa ju napokon nedostalo. Belgicko sa nepridalo k ostatným európskym štátom, ktoré prijali výnimku na zákaz tabakovej reklamy špeciálne pre motoristické podujatia do 1. októbra 2006, a preto o Veľkú cenu prišlo. Belgickí politici si príliš neskoro uvedomili, čo spôsobili – ich snaha o revíziu ich rozhodnutia sa ukázala ako márna. V kalendári na najbližšiu sezónu zostalo len šestnásť namiesto sedemnástich podujatí.

Tridsaťšesť pretekov s povestnou zákrutou Eau Rouge sa tak stalo minulosťou. Tímy štartujúce v seriáli F1, pre ktorý predstavuje tabaková reklama najväčší zdroj príjmov, sa zhodli, že v prípade zákazu nie sú pripravené súťažiť. Nečudo, veď niektoré z nich majú dokonca uzatvorené zmluvy, podľa ktorých nemajú dovolené štartovať na podujatiach, kde chystaný zákaz zavedú. V sezóne 2001 boli vo formule 1 so spoločnosťami propagujúcimi fajčenie najviac spojené tímy Ferrari (Marlboro), McLaren (West), Jordan (Benson a Hedges), BAR (B.A.T.) a Benneton (Mild Seven).

Mosley sa vyhráža EÚ

Z tabakového priemyselného odvetvia prúdilo do motorizmu v poslednom čase priemerne 350 miliónov dolárov ročne. Podpora majstrovstiev sveta v rely a pretekov formuly 1 zo strany tabakových koncernov má svoju tradíciu – trvá už tridsať rokov. „Čo si majú o tom myslieť fanúšikovia? Sú skutočne poškvrnené peniaze od veľkých tabakových firiem dôležitejšie než športový duch? Tabaková reklama nemá na medzinárodných športových podujatiach čo robiť, protestoval proti vyradeniu Veľkej ceny Belgicka komisár Európskej únie pre otázky zdravotníctva David Byrne.

Šéf FIA Max Mosley však kontroval rovnako tvrdým tónom. Pohrozil Európskej únii stiahnutím lukratívneho seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 zo starého kontinentu v prípade, že EÚ posunie termín zákazu tabakovej reklamy už na 31. júl 2005. Podľa rozhodnutia Najvyššieho súdu Európskej únie je totiž zákaz tabakovej reklamy, ktorý by okrem seriálu F1 zahŕňal aj internet, rozhlas a tlač, príliš pozvoľný.

Urýchlenie zákazu tabakovej reklamy o celý rok by spôsobilo formule 1 nemalé problémy. FIA počíta v prípade nevyhnutnosti aj s kompletným opustením okruhov v krajinách Európskej únie a namiesto nich má v talóne ambiciózne projekty v Číne, Bahrajne, Spojených arabských emirátoch, Rusku či Turecku. Podľa M. Mosleyho je možné uskutočniť naplánovanie, stavbu, respektíve dostavbu a financovanie nových okruhov do dvoch rokov.

Koho vyčiarknu?

S Čínou a Bahrajnom sa počíta už od roku 2004, takže z kalendára zrejme vypadne ďalšie z tradičných podujatí. Adeptom číslo jeden na uvoľnenie miesta by bol maďarský Hungaroring, no ten má zmluvu a navyše ho vlastní sám šéf F1 Bernie Ecclestone. Najpravdepodobnejším variantom je vyčiarknutie jednej Veľkej ceny, ktorá sa jazdí na úze-

mí Nemecka alebo Talianska. V oboch týchto krajinách sa konajú dve podujatia – v Taliansku v Monze a Imole a v Nemecku na Hockenheime a v Nürburgringu.

Do súboja o usporiadanie pretekov seriálu MS formuly 1 sa vrhlo aj Turecko. Moderný okruh by mal vyrásť na mieste bývalej uhoľnej bane v Kemerburgaze v bezprostrednej blízkosti Istanbulu. „Formula jeden má neskutočnú ekonomickú silu. Znamená obrovské príjmy a prílev turistov,“ vysvetlil pohnútky Turkov šéf tamojšej

automobilovej federácie Mumtaz Tahinicioglu. Vybudovanie okruhu bude stáť približne 70 – 80 miliónov eur, pričom náklady pokryjú sponzori. Turci počítajú vo svojich plánoch, pochopiteľne, aj so zákonom danou výnimkou, ktorá povoľuje reklamu na tabak a alkohol.

„Jediným efektívnym spôsobom, ako eliminovať tabakovú reklamu, je pristúpiť na jej zákaz v jednotnom čase vo všetkých krajinách, ktorých sa tento problém týka,“ argumentoval šéf FIA Max Mosley a dodal: „Každý, kto nedodrží spoločný termín zákazu tabakovej reklamy, riskuje situáciu, že príde celkom zbytočne o Veľkú cenu. Krajiny, ktoré na toto bláznovstvo pristúpia a zavedú zákaz skôr, budú predsa naďalej prenášať televízne prenosy z pretekov, kde bude ešte tabaková reklama povolená. Keby začal zákaz o tabakovej reklame vstupovať do platnosti postupne v jednotlivých krajinách, dosiahnete podobný efekt, akoby ste pomaly vypúšťali vzduch z nafukovačky.“

Len vo Veľkej Británii investujú tabakové spoloč-nosti do propagácie ročne okolo 135 miliónov libier. Päťdesiat miliónov libier z toho predstavuje reklama na billboardoch a v tlači, sedem miliónov priamy marketing a osem miliónov športový sponzoring s výnimkou formuly jeden. Veľká cena F1 Veľkej Británie je dotovaná sumou 70 miliónov libier.

Bojuje aj WHO

Proti tabakovej reklame brojí v poslednom čase najmä Svetová zdravotnícka organizácia (WHO). Podľa jej predstaviteľov využívajú tabakové koncerny propagáciu športových podujatí ako najefektívnejšiu formu oslovenia mladých ľudí – budúcich potenciálnych konzumentov tabakových výrobkov. Sponzorovanie majstrovstiev sveta v krikete v roku 1996 v Indii malo podľa údajov WHO za následok päťnásobný nárast fajčiarov medzi indickou mládežou.

Podľa predstaviteľov WHO na sponzoring tabakových firiem nie je odkázaný ani seriál formuly 1. Vzhľadom na svoju popularitu si vraj nájde namiesto terajších mecenášov bez problémov náhradu.

Z iniciatívy WHO boli Zimné olympijské hry

2002 v Salt Lake City i minuloročné majstrovstvá sveta vo futbale v Japonsku a Kórejskej republike vyhlásené za nefajčiarske podujatia. Aj tu si však tabakové koncerny našli spôsob, ako dohodu obísť. Kórejská tabaková firma Korea Tobacco prezentovala hviezdy futbalového šampionátu ako milovníkov cigariet. Spoločnosť s tretinovým podielom štátu totiž figurovala medzi sponzormi podujatia a reklamou sa zrejme snažila o navrátenie vloženej investície. „Chceli sme len pozdvihnúť slávnostnú náladu pred takým veľkým športovým sviatkom. Nemali sme v úmysle využiť turnaj na väčší predaj cigariet,“ bránil sa hovorca spoločnosti Park Won-rak.

Medzinárodná futbalová federácia síce naplnila

dohodu s WHO a na žiadnom štadióne v Japonsku a Kórejskej republike nebola umiestnená žiadna reklama na tabakové výrobky, nemohla však zakázať televíznym spoločnostiam, aby vysielali reklamy na tabakové výrobky počas prenosov jednotlivých zápasov. V Malajzii tak napríklad fanúšikov pred každým zápasom upozornili, že „tento program im priniesol Dunhill“, čo je značka cigariet vyrábaná druhým najväčším cigaretovým výrobcom British American Tobacco. Táto firma tiež lákala fajčiarov cez bombastickú reklamu v tlači na tipovaciu hru o vstupenky na jednotlivé zápasy.

Pakistanská spoločnosť Lakson Tobacco Co., v ktorej má podiel aj koncern Philip Morris, zasa televíznym divákom zaželala, aby si „užili prenos s Diplomatom“, čo je miestna značka cigariet. Azda jediným víťazstvom protifajčiarskej kampane počas futbalových MS bola skutočnosť, že fanúšikovia mohli na zápasoch fajčiť iba vo vyhradených priestoroch.

S.I.T. sa stiahol sám

Na Slovensku sa s tabakovou reklamou spájali dlhé roky dva najpopulárnejšie športy – hokej a futbal. Najväčší domáci výrobca Slovak International Tabak (S.I.T.) bol od roku 1997 hlavným reklamným partnerom najvyššej hokejovej i futbalovej súťaže. Obe ligy niesli v názve meno produktu spoločnosti. Hokejová West extraliga sa v sezóne 2001/2002 premenovala na žiadosť S.I.T., ktorému to odporučili marketingoví experti, na Boss extraligu. S.I.T. predĺžil so Slovenským zväzom ľadového hokeja pred štartom ročníka 2001/2002 zmluvu o ďalšie dva roky, ale kontrakt sa nenaplnil.

V tejto sezóne už sú generálnym partnerom hokejovej extraligy Slovenské telekomunikácie. Slovak International Tabak prispieval v prvom roku sumou 20 miliónov, no v ďalších dvoch rokoch už len 12 miliónmi. Na porovnanie: Slovenské telekomunikácie sa zaviazali v zmluve zaplatiť spoločnosti Pro-Hokej ako zástupcovi klubov za balík reklamných a marketingových práv sumu 16,5 milióna korún na sezónu.

O výške financií v nasledujúcich sezónach rozhodne účinkovanie reprezentácie na majstrovstvách sveta. V prípade postupu do štvrťfinále sa suma 16,5 milióna korún zvýši o 5 percent, do semifinále o 10 percent, a ak by naši opäť hrali finále – o 15 percent.

Po piatich rokoch spolupráce ukončil Slovak International Tabak spoluprácu aj so Slovenským futbalovým zväzom (SFZ). Názov najvyššej súťaže sa zmenil z Mars superligy na I. ligu. Mimochodom, futbalisti náhradu za tabakového mecenáša doteraz nenašli.

Podľa stanoviska vedenia Slovak International Tabak pristúpila spoločnosť na sponzoring najväčších domácich športových súťaží preto, lebo bola oslovená zo strany partnerov. Zámerom nebola propagácia produktov a ich spojenie s názvom hokejovej a futbalovej ligy sa podľa predstaviteľov S.I.T. na predaji produktov výrazne neodrazilo. Dôvod, prečo spoločnosť v poslednom čase upustila od propagácie prostredníctvom športových akcií, je jednoduchý: blížiaci sa termín zákazu tabakovej reklamy v Európskej únii, ktorej sa Slovensko stane čochvíľa členom. Tabakovému sponzoringu na starom kontinente sa kráti čas.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

19. 4. 2024

USD 1,065 0,003
CZK 25,267 0,013
GBP 0,856 0,000
HUF 395,300 1,370
CAD 1,467 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS