ČLÁNOK


,

Hodnotenie plnenia cieľov štátneho rozpočtu za rok 2007 pre oblasť hospodárstva /2/
25. júna 2008

Hodnotenie plnenia cieľov štátneho rozpočtu za rok 2007 pre oblasť hospodárstva /2/
 
Ministerstvo hospodárstva (MH) SR si stanovuje väčšinou ciele, ktorých prínos/úžitok pre spoločnosť nie je merateľný. Väčšinu z cieľov MH SR v štátnom rozpočte na rok 2007 tvoria ciele zamerané na podporu procesov a inštitúcií, nie na výsledky
 
Hodnotenie plnenia cieľov štátneho rozpočtu za rok 2007 je súčasťou projektu HESO – Efektívny štátny rozpočet, ktorý vznikol za účelom zintenzívniť diskusiu o úžitku peňazí, vynakladaných zo štátneho rozpočtu, pre spoločnosť. V rámci tohto projektu INEKO v spolupráci s odborníkmi navrhlo ciele, ktoré by štát mal napĺňať v oblastiach hospodárstva (v spolupráci s PAS), školstva, športu, zdravotníctva a vedy. INEKO tiež monitoruje, ako formulujú a merajú dosahovanie cieľov štátneho rozpočtu vo vyššie uvedených oblastiach príslušné ministerstvá. Prvú časť štúdie sme už priniesli na stránkach Profini, dnes prinášame jej druhú, záverečnú časť.
 
 
 
 
Poradie SR v rebríčku WB – Doing Bussiness 2008
vo svete
v EÚ
v regióne
32. z 178
14. z 25
1. z 4
Poradie SR v rebríčku WEF – Global Competetiveness Index 2007
vo svete
v EÚ
v regióne
41. z 131
18. z 27
2. z 4
Poradie SR v rebríčku IMD – Global Competetiveness Yearbook 2008
vo svete
v EÚ
v regióne
30. z 55
14. z 24
2. z 4
 
 
 
Cieľ navrhnutý INEKO:
Znižovať administratívne zaťaženie podnikania spôsobené platnou legislatívou.
Merateľné ukazovatele:
A) Prieskum názorov podnikateľov na výšku administratívneho zaťaženia (napr. meranú v počte hodín mesačne; ako percento z celkových nákladov; subindex Byrokracia Indexu podnikateľského prostredia PAS).
B) Medzinárodné porovnanie Slovenska v administratívnom zaťažení (WEF: Burden of Government Regulation; IMD: Institutional Framework & State Efficiency)
 
Miera plnenia tohto cieľa podľa INEKO: 1% – 25%
 
Komentár INEKO:
Naša pozícia vo svete, aj v rámci EÚ sa zhoršuje. Relatívne u nás administratívne zaťaženie teda stúpa. Jedným z dôvodov je aj chaotický legislatívny proces, v ktorom je možné robiť zásadné zmeny hocikedy. Verejnosť (vrátane podnikateľskej) má tak obmedzené základné demokratické práva – môže síce zákony monitorovať a vyjadrovať k ich návrhom stanovisko, NR SR však môže nakoniec prijať normu, ktorú nikto okrem poslancov a možno lobistov nevidel. Aj preto prechádzajú u nás zákony, ktoré sú možno v prospech úzkej záujmovej skupiny, avšak zvyšujú byrokraciu v celej ekonomike. Minister hospodárstva doposiaľ netlačil na zníženie byrokracie dostatočne. Akčný plán znižovania administratívneho zaťaženia prichádza neskoro, pričom nie je isté, koľko z neho bude aj skutočne implementované v praxi.
 
Z komentárov hodnotiacej komisie odborníkov:
Jozef Hajko: „V tejto oblasti sa vykonalo málo, určité úspechy sa dosiahli vďaka elektronizovaniu styku podnikateľov s inštitúciami, avšak možnosti boli oveľa väčšie.“ 
 
Plnenie merateľných ukazovateľov v roku 2007:
Subindex Byrokracia indexu IPP mal ku koncu roka 2007 hodnotu 62,7. Medziročne ide o zhoršenie o  9,4 bodu.
 
Poradie SR v rebríčku WEF – subindex Burden of Government Regulation 2008
vo svete
v EÚ
v regióne
86. z 137
18. z 27
1. z 4
 
 
 
Cieľ navrhnutý INEKO:
Elektronizácia kontaktu podnikateľov s verejnou správou.
Merateľný ukazovateľ:
Medzinárodné porovnanie Slovenska v kvalite e-Governmentu. (CapGemini: Online availability of Public Services – Full Availability Online).
 
Miera plnenia tohto cieľa podľa INEKO: 26% – 50%
 
Komentár INEKO:
Vo svete, aj v našom okolí si Slovensko pozíciu zlepšuje. Mohutný posun, ktorý by nielen nahradil cestu na úrad zaslaním emailu, ale zjednodušil by kontakt s úradmi iba na neopakované poskytovanie aktualizovaných dát, je však zatiaľ ešte len pred nami. Za zmienku tiež stojí, že najdôležitejšie opatrenia na zlepšenie podnikateľského prostredia pomocou elektronizácie paradoxne neprišli z rezortu hospodárstva.
 
Plnenie merateľných ukazovateľov v roku 2007:
Poradie SR v rebríčku CapGemini – Online availability of Public Services 2007
vo svete
v EÚ
v regióne
27. z 31
24. z 27
3. z 4
 
 
 
Cieľ navrhnutý INEKO:
Zabezpečiť a zverejniť meranie efektívnosti minulej štátnej podpory podnikateľským subjektom.
Merateľný ukazovateľ:
Logická hodnota (áno/nie).
 
Miera plnenia tohto cieľa podľa INEKO: 0%
 
Komentár INEKO:
Pokiaľ nie sme schopní, či ochotní merať efektívnosť minulej štátnej podpory, hrozí, že tá, ktorú poskytujeme dnes, efektívna nie je. Zverejňovanie efektívnosti štátnej podpory môže byť uskutočňované aj priebežne, nielen po ukončení projektu.
 
Plnenie merateľných ukazovateľov v roku 2007:
Ministerstvo hospodárstva analýzy efektívnosti udelenej štátnej podpory nemá. Uvádzame zdôvodnenie MH SR: „Nakoľko väčšina realizovaných projektov, na ktoré bola poskytnutá štátna podpora ešte nie je ukončená a na MH SR neboli z tohto dôvodu zaslané záverečné správy o projekte, ktoré obsahujú aj skutočné prínosy realizovanej investície, nie je možné vykonať konečnú analýzu efektívnosti poskytnutej štátnej podpory.“
 
 
 
Cieľ navrhnutý INEKO:
Zverejniť predpokladanú efektívnosť a zdôvodnenie udelenia pripravovanej štátnej podpory podnikateľským subjektom.
Merateľný ukazovateľ:
Logická hodnota (áno/nie).
 
Miera plnenia tohto cieľa podľa INEKO: 1% – 25%
 
Komentár INEKO:
Analýzu vplyvov na verejné financie považujeme za nedostatočnú, Slovensko nie je rozdelené na štát a ľudí, analýzy efektívnosti je potrebné robiť tak, aby z nich bol zrejmý dopad na celú spoločnosť. Z praxe poznáme mnohomiliardové predraženia projektov, ku ktorým došlo napriek organizácii tendrov s vypracovanými a zverejnenými hodnotiacimi kritériami rešpektujúcimi ekonomickú efektívnosť. Prostriedky pridelené bez tendrov a dokonca bez zverejnenia analýz ekonomickej efektívnosti s veľkou pravdepodobnosťou škodia spoločnosti materiálne, aj morálne.
 
Z komentárov hodnotiacej komisie odborníkov:
Róbert Kičina: „Prijali sa síce inovované pravidlá poskytovania štátnej pomoci, ale nikto si nedáva prácu s vypracovaním dopadových štúdií pre každý poskytnutý investičný stimul.“
 
Plnenie merateľných ukazovateľov v roku 2007:
MH SR udelilo v roku 2007 štátnu pomoc vo výške 2 164,15 mil. Sk (zdroj: Správa o poskytnutej štátnej pomoci v Slovenskej republike za rok 2007). MH SR na otázku, či meria a zverejňuje predpokladanú efektívnosť pripravovanej štátnej podpory, odpovedalo nasledovne: „Pri každej žiadosti o poskytnutie štátnej podpory podnikateľským subjektom sa posudzuje aj národohospodársky význam konkrétneho investičného projektu, jeho prínos pre verejné financie ako aj udržateľnosť projektu. Efektívnosť udelenej štátnej pomoci je deklarovaná aj v doložke vplyvov na verejné financie, ktorá tvorí prílohu žiadosti, a ktorá je verejne prístupná na webovej stránke www.vlada.gov.sk pre konkrétne schválenú štátnu podporu podnikateľskému subjektu vládou SR.“
 
 
 
Cieľ navrhnutý INEKO:
Zlepšiť prepojenie energetickej infraštruktúry so zahraničím.
Merateľný ukazovateľ:
A) Výška cezhraničnej prenosovej kapacity.
B) Výška importu a exportu elektrickej energie.
 
Miera plnenia tohto cieľa podľa INEKO: 1% – 25%
 
Komentár INEKO:
Elektrina na Ukrajine bola a je dlhodobo výrazne lacnejšia než u nás. Bránením jej dovozu sa MH SR postavilo na stranu domácich producentov, proti záujmom krajiny. Je zaujímavé, že kým si Slovensko držalo sebestačnosť vo výrobe elektriny, boli jej ceny historicky a regionálne najvyššie. S otváraním trhu začínajú relatívne klesať.
 
Z komentárov hodnotiacej komisie odborníkov:
Emil Papšo: „Skôr je to vypúšťanie mediálnych „bublín“ ako reálne kroky k naplneniu tohto cieľa.“
 
Z tlače:
Projekt jednosmernej spojky, pomocou ktorej chcelo Slovensko dovážať elektrickú energiu z Ukrajiny, sa pravdepodobne nebude realizovať: „Vzhľadom na termín odstavenia 2. bloku jadrovej elektrárne V1 v Jaslovských Bohuniciach a vývoj diskusie o projekte jednosmernej spojky, sa znižuje reálnosť využitia tohto variantu na zvýšenie dovozu elektriny,“ uviedol pre agentúru SITA výkonný riaditeľ sekcie právnej podpory a komunikácie Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy, a.s. Igor Gallo. Podľa neho sa však v súčasnosti hľadajú iné možnosti, ako doviesť elektrickú energiu z Ukrajiny… Elektrická energia sa mala dovážať na Slovensko prostredníctvom spomínanej jednosmernej spojky, ktorá by si vyžiadala investície zhruba 7 mld. Sk. (Zdroj: SME, 27.2.2008, Slovensko chce viac elektriny z Ukrajiny)
 
Plnenie merateľných ukazovateľov v roku 2007:
Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS), a.s. na našu otázku, aký bol vývoj cezhraničnej prenosovej kapacity, neodpovedala.
 
 
 
Cieľ navrhnutý INEKO:
Zvyšovať flexibilitu trhu práce.
Merateľné ukazovatele:
A) Prieskum názorov podnikateľov.
B) Medzinárodné porovnanie Slovenska vo flexibilite trhu práce (WB: Doing Business; WEF: Firing and Hiring Practices).
 
Miera plnenia tohto cieľa podľa INEKO: 0%
 
Komentár INEKO:
Oficiálne tvorcovia Zákonníka práce deklarovali zníženie flexibility trhu práce. V skutočnosti však ponechali diskriminačné daňové a odvodové prostredie, ktoré motivuje k hľadaniu „optimálnych“ právnych riešení. Počet živnostníkov preto vôbec neklesol, trh práce si pomocou nich ponecháva relatívne vysokú flexibilitu. Zamestnanci naproti tomu pôsobia na nepružnom trhu.
 
Z komentárov hodnotiacej komisie odborníkov:
Ján Marušinec: „Flexibilita trhu práce naopak klesla, a to v dôsledku prijatia novely Zákonníka práce. V oblasti odvodov, ktoré sú podstatnou prekážkou ďalšieho rozvoja trhu práce, vláda neurobila okrem zneisťovania sporiteľov v druhom pilieri nič.“
 
Plnenie merateľných ukazovateľov v roku 2007:
Poradie SR v rebríčku WEF 2008 – subindex Firing and Hiring Practices
vo svete
v EÚ
v regióne
27. z 137
2. z 27
1. z 4
Poradie SR v rebríčku Doing Bussiness 2008 – subindex Employing workers
vo svete
v EÚ
v regióne
75. z 178
9. z 25
2. z 4
 
 
 
 
 
 
 
 

Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

28. 3. 2024

USD 1,081 0,000
CZK 25,305 0,014
GBP 0,855 0,003
HUF 395,260 0,140
CAD 1,467 0,004

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS