ČLÁNOK




Diaľnice sú bezpečnejšie
16. Júl 2003

Uvažovať z finančných dôvodov o tom, či použiť na dlhé cesty diaľnicu, alebo nie, azda už ani nemá zmysel. Je pravda, že za vyšší komfort cestovania platíme, ale všetko sa nám vráti v nižšej spotrebe pohonných látok a najmä v ušetrenom čase, ktorý je na dovolenke

nenahraditeľný. Ak už sme však na diaľnici, musíme sa prispôsobiť zvyklostiam danej krajiny. Francúzsko, Taliansko, Španielsko, Slovinsko, Chorvátsko, Grécko a Bulharsko vyberá od motoristov poplatky za každý prejdený

kilometer. Systém mýtnic je dosť nepraktický,

pri veľkom návale často nestíhajú vyberať poplatky, a tak strácame čas čakaním.

Pre motoristov je bezpochyby pohodlnejší nálepkový systém, ktorý úplatňuje Česká republika, Rakúsko, Poľsko, Švajčiarsko a Maďarsko. Nálepka na čelnom skle nás opráv-

ňuje v stanovenom časovom limite využívať diaľnice v ľubovoľnom rozsahu. Okrem Švajčiarska si môžeme kúpiť nielen ročnú, ale aj podstatne lacnejšiu nálepku s kratšou lehotou platnosti, minimálne však sedem až

desať dní. Špecialitou Maďarska sú mýtom spoplatnené úseky diaľnic postavené zo súkromných investičných zdrojov. Voči motoristom sú najveľkorysejšie krajiny Beneluxu, Nemecko, Dánsko a Švédsko, kde sa za jazdu na diaľnici zatiaľ neplatí.

Nech sa už vydáme k Stredozemnému či Jadranskému moru, delí nás od nich mohutný alpský masív. Cestou máme na výber, buď absolvujeme náročnú cestu cez vysokohor-

ský priesmyk, plnú serpentín, alebo komfortný prejazd niektorým z tunelov.

Poplatky za tunel nie sú nízke, ale ak netúžime po prekrásnej vyhliadke, šetria nám palivo a najmä drahocenný čas. Tunel či most je teda v konečnom dôsledku nielen rýchlejší a podstatne bezpečnejší, ale aj lacnejší.

Po nedávnych tragických haváriách, pri ktorých v dôsledku požiarov prišli v alpských tuneloch o život desiatky ľudí, sa dnes už dá takmer s istotou povedať, že

sú bezpečné. Európske krajiny investovali do ich modernizácie obrovské finančné sumy. Len tunel pod Mont Blancom s dĺžkou 11,6 km pohltil investície vo výške takmer 13 miliárd korún. Disponuje najnovším evakuačným, signalizačným a poplašným systémom. Bezpečnosť a plynulosť jeho premávky stráži 120 kamier a 16 radarov. V tuneli je povolená maximálna rýchlosť 70 km/h a vodiči sú

povinní dodržiavať odstup najmenej 150 m. Cena jedného prejazdu je 25,60 eura, spiatočný poplatok má hodnotu 31,90 eura. Na pomedzí Švajčiarska a Talianska zaplatíme za tunel Grand San Bernardo v prepočte 18,2 eura, za Lotscher/Goppenstein 33 eur, na prejazd tých menších nám v krajine presných hodiniek stačí platná diaľničná nálepka. V susednom Rakúsku si neďaleko Innsbrucku skrátime cestu tunelmi Arlberg (9 eur), Reschen (bez poplatku), Brenner (7 eur) a Tauern Schleuse (13 eur). V juhovýchodnom Rakúsku zaplatíme za úsek vysokohorskej diaľnice Tauern 10 eur a za Bosruck-Gleinalm necelých 8 eur.

Po prechode rakúsko-slovinskej hranice čaká na dovolenkárov spoplatnený horský tunel Karavanky. Aj napriek tomu, že už leží v Slovinsku, dá sa prejazd ním bez problémov zaplatiť i európskou menou. Pripraviť si treba asi 6,50 eura. V Chorvátsku zaplatíme za prejazd tunelom pod horou Učka z Opatije do vnútrozemia Istrie 20 chorvátskych kún. Na ostrov Krk sa z pevniny dostanete trajektom, ale aj pohodlne mostom. Prejazd stojí 10 chorvátskych kún.

Spoplatnenie prejdených kilometrov

(osob. automobil do 3,5 t)

Štát Približná cena (Sk/km)

Bulharsko 4,00

Francúzsko 2,70

Grécko 1,00

Chorvátsko 1,96

Maďarsko 3,30

Slovinsko 1,80

Španielsko 3,75

Taliansko 2,05

KURZY

23. 2. 2018

USD 1,230 0,002
CZK 25,337 0,021
GBP 0,879 0,004
HUF 312,880 0,190
CAD 1,561 0,003

SPOLUPRÁCA