ČLÁNOK




Bude aj cenová vojna?
12. júna 2003

V skutočnosti to, samozrejme, nie je celkom tak. Zatiaľ. Aj titulky v novinách môžu mať istú zveličujúcu formu. V tomto prípade však hovoríme o nedávnom spore, ktorý prehrmel v oblasti poskytovania retransmisie rozhlasových a televíznych programov. Nešlo celkom o búrku v pohári vody, v hre boli milióny korún, investované aj očakávané.

Spoločnosť UPC Slovensko, doteraz absolútny gigant medzi poskytovateľmi tejto služby na Slovensku, prednedávnom s potešením prijal správu o tom, že Telekomunikačný úrad SR zrušil spoločnosti Satro licenciu. Na základe žiadosti prokurátora (námestník Krajskej prokuratúry Ivan Minár), ktorý našiel isté nezákonné postupy vo zverejnení výberového konania. Prokurátor konal na základe podnetu UPC Slovensko. Predseda Telekomunikačného úradu SR Milan Luknár vyhovel protestu prokurátora a licenciu Satru zrušil a zároveň rozhodol o znovuudelení licencie pre spoločnosť Satro, ktorá ako jediná uspela vo výberovom konaní. Predmetom protestu boli totiž procesné chyby a nie samotné konanie.

Spoločnosť Satro tak získala licenciu na poskytovanie služieb televízneho operátora prostredníctvom bezdrôtového systému MMDS vo frekvenčnom pásme 2 500 – 2 690 MHz v Bratislave a okolí.

Stala sa tak konkurentom UPC Slovensko v Bratislave. Zatiaľ iba pomyselným, pretože počet klientov oboch spoločností v hlavnom meste Slovenska sa nedá porovnávať. Napriek tomu UPC Slovensko podalo na Protimonopolný úrad SR podnet vo veci zneužívania dominantného postavenia na relevantnom trhu, myslí sa ním hlavné mesto Slovenska. Napokon aj samotná UPC zvážila slabú argumentačnú schopnosť podaného návrhu a zaslala Protimonopolnému úradu SR list, v ktorom navrhuje stiahnutie podnetu na začatie správneho konania. Tak toľko asi na úvod.

Koniec monopolu?

Spoločnosť UPC netreba predstavovať. Jednak má mnoho zákazníkov, ktorí využívajú jej služby, jednak sa sama prezentuje reklamnou činnosťou a iste si mnohí pamätajú aj problém s niekoľkonásobným zvýšením cien za poskytované služby. V súčasnosti UPC masívne oslovuje nových i skalných zákazníkov: poskytuje novú službu, pripojenie na internet prostredníctvom káblovej televízie. V Bratislave má odhadom dvestotisíc zákazníkov, ďalších napríklad v Banskej Bystrici a Košiciach, vybudovanú má káblovú sieť a takisto šíri televízne a rozhlasové programy MMDS systémom, ako aj satelitmi. Spoločnosť Satro rovnako nie je nováčikom v oblasti širokopásmových komunikácií na Slovensku. Vznikla v roku 1992 a prvý káblový rozvod inštalovala v Devínskej Novej Vsi v roku 1993. Káblové a MMDS služby poskytuje aj v iných mestách na Slovensku, napríklad v Topoľčanoch, Nitre, Myjave, Považskej Bystrici a od minulého roka aj v ďalších slovenských mestách a mestečkách. Spolu má takmer 50-tisíc zákazníkov. Takisto buduje vlastné televízne káblové rozvody, ale poskytuje aj iné služby a predovšetkým má v pláne prostredníctvom svojich rozvodov rozširovať internet, e-mail a iné hlasové služby. Pre zákazníkov je najzaujímavejšie asi to, že ponúka osemnásť televíznych programov v tzv. ekonomickom balíku za zhruba polovičnú cenu ako ďalší hráč na trhu. Aj keď cenová istota dnes neexistuje, je predpoklad, že by sa pri rozšírení služieb a vyššom počte zákazníkov postupne mohli ceny jednotlivých poskytovateľov vyrovnávať.

Spoločnosť Satro poskytuje v súčasnosti aj nekódované vysielanie niektorých populárnych televíznych staníc, čím môže „nalákať“ väčší počet nových zákazníkov. To je, samozrejme, tŕňom v oku UPC, ktoré za tie isté programy účtuje zákazníkovi dohodnutú sumu. Napríklad v Trnave a okolí spoločnosť Trnavatel „prišla“ o takmer 50 percent zákazníkov, a tak obavy z konkurencie sú zrejme namieste. Podľa slov Rastislava Závadu, riaditeľa spoločnosti Satro, tieto programy sa prevádzkujú dočasne a zákazník je informovaný o tom, že v budúcnosti bude potrebovať dekodér. „Získanie nových zákazníkov je dnes mimoriadne náročné, a preto krátkodobé nekódované vysielanie je jedným z prostriedkov, ako zákazníkom predstaviť našu ponuku a umožniť im porovnať kvalitu a cenu služieb,“ vysvetľuje marketingové taktiky R. Závada. Po zavedení digitálneho vysielania s podmieneným prístupom, čiže kódovaním, pribudnú do programovej ponuky spoločnosti Satro ďalšie TV stanice, zväčša žánrovo orientované, športové, hudobné, detské, náučno-vzdelávacie, filmové atď.

Kódovanie programov slúži na určenie počtu konečných zákazníkov. V niektorých autorsko-právnych zmluvách je určujúci pre výšku autorských poplatkov. Ak má byť kódovanie účelné, je dobré, aby bolo aj kvalitné. Inak sa šikovní rádioamatéri posnažia. Ak bývajú v dosahu vysielača (napríklad Kamzík v Bratislave), nebudú musieť platiť žiadnemu majiteľovi licencie na retransmisiu signálu systémom MMDS.

Čo je to MMDS

Je to skratka názvu Multichanel Multipoint Microware Distribution System. Znamená to, že televízny signál z hlavnej vysielacej stanice k účastníkom nie je distribuovaný bežnými káblovými rozvodmi, ale ide o mikrovlný, bezdrôtový systém šírenia kompaktného balíka programov prijímateľných jednou špecializovanou anténou. Potom stačí natiahnuť káblové rozvody cez stúpacie vedenie a inštalovať zásuvky v jednotlivých bytoch.

MMDS je riešením pre obyvateľov bytov v hromadnej bytovej výstavbe, ako aj pre majiteľov rodinných domov.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

23. 4. 2024

USD 1,067 0,004
CZK 25,256 0,019
GBP 0,861 0,003
HUF 393,630 0,270
CAD 1,462 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS